На українців чекає різке подорожчання алкоголю і сигарет: нові ціни
В Україні ціни на алкоголь в 2019-му зростуть майже на 10%, водночас тютюнові вироби будуть обходитися практично на чверть дорожче, йдеться в інфляційному звіті НБУ. Зростання мінімальних цін на спиртні напої дозволить скоротити кількість контрафактної продукції, а подорожчання сигарет – підняти рівень цін до європейських і зменшити кількість курців.
OBOZREVATEL з’ясував, як і коли подорожчають сигарети й алкоголь.
Головне:
- ціни на сигарети в 2019-му зростуть приблизно на 4,7 грн за пачку;
- подорожчання сигарет призводить до зростання надходжень до бюджету під час зменшення кількості курців;
- вартість алкоголю зросте приблизно на 10%.
Нові ціни на сигарети: як і коли
У більшості країні ЄС пачка сигарет коштує 5 євро (приблизно 150 грн), а в Україні – до 35 грн. Головна причина такої різниці – податкове навантаження. Цього року воно становить 1011,35 грн на 1000 сигарет. Тобто приблизно 20 грн на кожну пачку. Це на 4,7 грн більше, ніж у минулому році.
У країнах ЄС мінімальне навантаження становить 2,7 тис. грн (майже 90 євро). Поступово, до 2025 року, за українські сигарети доведеться платити такий же податок, як і в ЄС. І якщо водночас виконати пропорцію співвідношення частки акцизу та інших складових ціни, вийде, що українці повинні будуть платити за пачку сигарет щонайменше 101 грн. До того ж це буде мінімальна ціна сигарет із фільтром.
“Не дивлячись на підвищення акцизів, зростання цін на тютюнові вироби сповільнилося (до 24% за рік). Зокрема, це може пояснюватися тим, що індексація специфічних ставок акцизного податку на тютюнові вироби (на 20%)”, – йдеться в інфляційному звіті НБУ.
У результаті подорожчання пачка сигарет, яка ще в січні коштувала 40 грн, вже до кінця року підніметься в ціні до 44,7 грн. Перший етап (на 20%) – з січня 2019-го – вже відбувся. Другий буде в липні, тоді акциз збільшиться ще на 9%. У кіосках і магазинах ціну підвищать уже в жовтні. До моменту перегляду кінцевої ціни є певний запас “міцності”.
Надходження від тютюнових акцизів до Державного бюджету України, за даними Держказначейства, в 2018 році становили 43,6 млрд гривень, що на 9,3% більше, ніж у 2017 році. Значне зростання доходів є результатом підвищення специфічного акцизу на тютюнові вироби на 29,7% з 1 січня 2018 року.
Згідно з даними Українського центру з контролю над тютюном, за минулий рік середня ціна на пачку сигарет зросла з 25,3 до 31,6 грн. “4,3 гривні – це зростання акцизів та інших податків, а ще 2 гривні – це збільшення безподаткової частини ціни тютюновими корпораціями, які намагаються зберегти прибутковість в умовах скорочення продажів свого вбивчого товару”, – йдеться в звіті Центру.
У 2008-2018 роках середня ставка акцизу на пачку сигарет в Україні зросла майже в 30 разів, завдяки чому надходження до держбюджету зросли з 3,5 млрд грн до 43,6 млрд грн у 2018-му за зменшення кількості курців в Україні з 10 до 6, 5 млн, за даними Державної служби статистики.
Кожен п’ятий українець у віці 12 років і старше курить. Водночас 38% курять уже понад 20 років, свідчать дані опитування домогосподарств, проведеного Державною службою статистики. Серед дорослих чоловіків курить 43% осіб у віці 18-59 років і 23% осіб непрацездатного віку. Повідомили, що курять 7% жінок у віці 18-58 років, а серед підлітків у віці 16-17 років курять 6% юнаків і 2% дівчат.
Подорожчає алкоголь
“Темпи зростання цін на алкогольні напої залишилися практично незмінними (9,9% у рік)”, – йдеться в інфляційному звіті НБУ. Так, пляшка горілки, яку в січні можна було купити за 70 грн, вже в кінці року коштуватиме приблизно 77 грн.
Подорожчання відбувається щорічно, зазначають в Асоціації постачальників торговельних мереж. Так, із 2014 року в Україні вартість алкоголю зросла в 2-3 рази. Літрова пляшка пива подорожчала з 5,6 до 13,9 грн (закупівельна ціна), а горілка – з 17,7 до 53,8 грн.
- пиво подорожчало в 2,5 раза (до 13,9 грн за літр);
- горілка подорожчала в 3 рази (до 53,8 грн);
- бренді – в 2 рази (до 111,3 грн за літр);
“Ще раз підкреслю, що на полицях магазинів і на ринках зростання вартості було більш значним, але статистика не дає відкритих даних щодо цих позицій, тому подорожчання можемо рахувати тільки за оптовими цінами”, – заявив директор Асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко.